martes, 11 de enero de 2011

Sé verla al revés



Després d'adjudicar-me a Jano com el Déu dels meus precs i oracions, vull fer-li un homenatge a ell i la seva simetria, amb una segona entrada sobre palíndroms i familiars, avui dia 11.1.11.

Començarem amb el mestre pintor de Nuremberg. Durer va ser el primer artista obsessionat amb la seva imatge. Amb orgull, es retrata per deixar una prova de la seva existència, mirant-se a un mirall, en un acte de misteriosa simetria.

autoretrat Durero, 1500. Oli sobre fusta. Alte Pinakothek, Munich
 L'artista es mostra en una posició frontal, amb un eix vertical de simetria que acaba amb la seva mà. Els cabells, el posat, la foscor, l'expressió suggereixen de seguida el cap de Crist. Una imatge que recorda una icona religiosa oriental. John Berger diu que aquesta pintura no diu "em veig com Crist" sinó "pel patiment que conec, aspiro a imitar Crist". Som a l'any 1500, una època de viatges per fugir de la pesta, un dels signes de l'apocalipsi final en que creia la gent al sud d'Alemania.
Un retrat religiós però executat per un artista modern, amb el procés de konterfei, la reproducció d'alguna cosa exactament igual. Una obra d'un home de cabells rinxolats i barba, amb una bellesa fascinant, que de jove em va atrapar, pensant que era un Jesús ressuscitat, que havia passat pel sofriment.

.....

Com que no havíem parlat de cinema i els plans simètrics, què millor que mirar la terrorífica The Shining de Kubrick, on en Danny pedaleja als passadissos per un eix quasi perfecte, sobre la moqueta de les fletxes i es para davant les bessones, ben centrades amb vestits d'innocent blau cel. Recordem que ell dirà el palíndrom redrum amb el ditet..i de fons la fantàstica música de Penderecki.







Para suavitzar-nos una mica posem el palindròssic grup ABBA, que de tant sentir-lo ja l'avorreixo, i que a més té una cançó dita SOS, i per acabar-ho d'adobar els vestits tenen impreses unes cues simètriques d'un gat i un ratolí de lluentons!






Quaerendo invenietis (buscant, trobareu) és un canon mirall de JS Bach, del grup de cànons i fugues de l'Ofrena Musical (1747). És presentat per una curta línia monòdica amb l'enigma en llatí. La partitura té una clau de fa a l'inrevés de manera que el cello l'ha de llegir en la posició oposada al violí.









 Y ahora unos cuantos palíndromos más, en castellano, de lo más ingeniosos,

ateo por Arabia iba raro poeta
Adán no cede con Eva, y Yavé no cede con nada
La moral, claro, mal
átale, demoníaco caín, o me delata (Cortázar)
Anita la gorda lagarta traga la droga latina (José Antonio Millán)

i ara en català:

Elba ni fa la nota tonal afinable.
L'Ani, gramàtica catalana banal, ataca cita marginal.

L'art sec, naïf i ancestral.
La cistella porta-la, i a la tropa llet, si cal.
Un avi lladre pispa naps i perd all; i va nu!

 
i en anglès, gentilesa de Titus, musicats per Bob Dylan amb una versió de"Weird Al" Yankovic  :

 

I per acabar, uns palíndroms dels amics, molt destacables! i un de meu improvisat,

Así vas a Cala Mar: Ramal a casa (Visa) - de JL
Aso calamares, será mala cosa- de JL (i babelia)
Otra! Plaf! Al parto!- de JL
A poco agil, liga o copa- de JL 
Nada o toma la moto, Adan- de JL
¿Será Maazel Bono, o nobleza a mares?- también de JL
O sol enano, cae Babel, le babea Conan el Oso.

 
I si a algú se li acuden més idees sobre la simetria visual, musical, lingüística.. seran molt benvingudes.

12 comentarios:

  1. La carrera del triciclo! Mañana me lo miro con calma todo, porque ahora....

    A la cama yo voy, amácala

    Este anda un poco mal de ortografía, pero para ser a bote pronto no está mal, eh?

    Bona nit

    ResponderEliminar
  2. Esto te va a encantar:

    http://www.google.es/images?q=ambigramas&oe=utf-8&rls=org.mozilla:es-ES:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=es&tab=wi&biw=1280&bih=831

    ResponderEliminar
  3. JL, hamaca sí, pero no encuentro qué es amacar..me ayudas? es como mecer? gracias por tu plndrmitis!

    Titus, son chulísimos, me he guardado unos cuantos para el próximo tributo a Jano. Gracias!

    ResponderEliminar
  4. ¡Cuánta tela!

    1.- Ya te digo que va con falta, y tambien de puntuación: "A la cama yo voy: amácala". Pero sin h no significa nada. ¿Un comentario tan corto y también lo lees en diagonal?

    2.- Otro de ahora mismo:

    Otra! Plaf! Al parto!

    Como si fueran tirando a las pobres madres en la camilla para llevarlas a la Sala de Partos. Pueden salir cosas delirantes.

    3.- Este Durero me da repelús.

    4.- Los videos de Kubrick y tu enfoque, geniales. Y el ruido del triciclo alfombra-suelo, de traca.

    5.- ABBA... y luego te metes con los futboleros.

    6.- La ofrenda es quiza la única cosa importante de Bach que no me interesa. Ni siquiera el punto de partida

    7.- Todos los palindromos muy buenos. Me quedo con "La moral, claro, mal". Conan el Oso, bárbaro.

    8.- El enlace de Titus, una pasada. ESto de internet es la monda.

    9.- Tus entradas son siempre sorprendentes.

    10.- Tengo que volver a anunciarte en mi casa. Entre otras cosas, porque un comentario tan largo merece difusión :-))

    ResponderEliminar
  5. No se si conocéis este vídeo:

    http://www.youtube.com/watch?v=36ykl2tJwZM&feature=related

    ResponderEliminar
  6. JL,
    tan amable as always. Qué le pasa al Durero? yo me enamoré de él, gracias a este cuadro. Me encanta tu nuevo palíndromo, voy a montar un día una votación de palindromistas bloggers con una de esas encuestas que te voy a copiar. Abba no me gusta ná pero me venía de perls. Los cánones de la ofrenda de Bach eran puro divertimento y por eso sorprenden en un señor tan celestial. Y gracias de nuevo por el enlace, creo que si no fuera por tí, me visitaría poca gente.
    Maac, gracias, tenía este video archivado pero al final tampoco lo colgué por la música de circuito.

    ResponderEliminar
  7. Pues te digo sin el menor ánimo peloteril que es un privilegio anunciarte. Aunque este durara poco porque Assur es otro crac.

    Ahora bien: Cierra el concurso de palindromos, porque ya lo he ganado, que le vamos a hacer. Mira en casa de Atticus, que he visto lo de maazel con una aa muy interesante y me ha salido un churro que ni me lo creo

    ResponderEliminar
  8. Pon acentos en justa compensación, porque no se entiende: "éste durará"

    ResponderEliminar
  9. Ni me has corregido, y en castigo te dejo otro con deformación profesional, hablando del Barça:

    A poco agil, liga o copa

    ResponderEliminar
  10. Hola JL,
    no puedo corregirte, el blogger no es como el wordpress, como mucho lo puedo eliminar y no quiero. Poco ágil hablando del Barça? en qué quedamos?? jejeje igual hablas del Mallorca para disimular...castiga, castiga que no duelen nada estos pálíndromos!

    ResponderEliminar
  11. Moriré antes de publicar el más bello palindromo que hable mal contra el Barça:

    A POCO AGIL que esté el Barça, o sea, aunque les hagan jugar con zuecos, LIGA o COPA aseguradas. ¿vale?

    No me dices nada de mi Maazel de Atticus, que si pudiera lo borraría porque estaban en serio y yo aparezco con mi tonteria, pero está bien. Y ahora mismo me voy a pensar otro, para dejarte patidifusa (yo, para todo lo que sea perder el tiempo y no ganar un duro soy bastante bueno) A veeer...

    Nada o toma la moto, Adan

    Es del genero tonto. Se figura que estas en la isla y es una moto acuática... Y como me vengas con que está en el Pirulia, me da algo.

    ResponderEliminar
  12. JL,
    tonto pero válido. Te los he republicado, vas muy deprisa, me ganas 4 a 1! no salen ni en Piruñia, ni en Carbajandia. A este paso, Jano te va conceder todos los deseos a tí.

    ResponderEliminar