sábado, 25 de agosto de 2012

dodo

Roelandt Savery pintà el dodo moltes vegades

Al principi el batejaren amb el nom de Didus Ineptus, una au columbiforme que havia atrofiat les seves ales i no podia volar, i en ser presa fàcil i anidar a terra només un ou, es va estingir cap al 1660 quan arribaren els homes a les illes de l'Índic amb les seves espècies domèstiques que saquejaven els seus nius.

La fama de matussera l'escampa també Lewis Carroll a la seva Alícia encara que es diu que l'escriptor s'identificà amb ell per la seva quequesa a l'hora de dir el seu propi cognom Do-do-dodgson.

Ha estat avui que l'hem vist una mica empetitit i la mar de simpàtic pels de l'Aardman a la divertida pel·lícula dels Pirates!. És el centre d'atenció de la trama pels pirates d'aigua dolça, els científics com Darwin i la Reina Victòria. 


Polly, una dodo molt gallinàcia


El dodo m'ha aparegut dos dies seguits: ahir mateix visitàvem el nou Museu Blau de la Natura al Fòrum, amb les espècies dissecades traslladades de la Ciutadella i sales noves que plantegen un recorregut temporal de la vida a la Terra molt documentat i ple d'exemples, tots veritables esquers. Un d'ells, la reproducció del dodo a mida natural com a exponent de la desaparició d'una espècie per l'acció de l'home. Pobre bèstia!


Als vitralls de la  All Saints' Church, Daresbury

6 comentarios:

  1. Estic pensant de fer del dodo el meu animal heràldic.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. perquè ja tinc el calamar, que si no jo també..

      Eliminar
  2. Jo també acabo de veure Pirates que m´ha agradat força. Coneixia el dodo per els dibuixos d´en Savery i també per un excel.lent episodi de Porky que s´en va a l´Africa per caçar l´ultim dodo.
    M´ha sorprés saber recientment que l´au roc va existir i també és va extingir.
    Salut. Borgo.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hauré de buscar més qui és aquest au roc, em costa de trobar-lo. Gràcies per venir, Miquel.
      Tampoc em van entusiasmar els pirates, sí els personatges, tots.
      Salutacions!

      Eliminar
  3. El nom científic que li van posar era tota una premonició... A ca la viquipèdia diu que el nom de dodo a seques ve del portuguès doudo, 'ximple'.
    A banda de ressuscitar una mica la bestiola, sembla que a cal Aardman també s'han inspirat en aquesta línia de nomes tan elaborada i imaginativa per batejar els pirates protagonistes.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. i tant, els personatges s'ho mereixien.
      Linneo va rectificar i li posaren al bitxo el nom de Raphus cucullatus, té castanya també.

      Eliminar