domingo, 29 de diciembre de 2013

Canadá

La tormenta en la provincia canadiense de Saskatchewan  

Richard Ford, al final de la entrevista en El País:

Si no fuera disléxico, no sé si sería el mismo tipo de novelista. A consecuencia de mi lentitud en la escritura y la lectura, mis libros son más pacientes y profundos que acelerados y superficiales. La dislexia te obliga a escuchar con atención a los demás si quieres entender algo. Esto hoy resulta de lo más exótico, porque en la mayoría de conversaciones no se comparte información. No hay empatía ni compasión, ni tampoco entendimiento posible. Las conversaciones de hoy consisten en un grupo de personas haciendo cola, esperando su turno para hablar.


Canadá es una magnífica novela sobre la soledad, la pérdida de referentes, la madurez y la fragilidad de la existencia. Aborda en profundidad la convivencia conyugal y la relación entre dos hermanos gemelos. Un paisaje íntimo de la sociedad americana posterior a la Segunda Guerra Mundial. Para lectores sin prisa. De escritura plana, sin estilo, ni artificio, ni diálogos. Lenta, con reiteraciones esenciales, eso sí, en boca de Dell, un adolescente que juega al ajedrez.

Consta de tres partes: Los recuerdos más o menos fiables de su familia normal en Great Falls, el arranque de cuajo de las raíces en la huida a Saskatchewan, el encuentro en la madurez con su hermana gemela. En todas, los personajes buscan reconstruirse, sólo Dell lo logra. Las ventajas de desconectar de la tierra y los vínculos para conseguir una vida plena.

6 comentarios:

  1. No trobo l'escriptura ni plana ni sense estil. És un bellíssim sostingut del narrador que mai deixa sortir a l'escriptor. Aquesta narració que tan bé sosté el to sense decaure mai és, per a mi, l'estil, la creació d'una veu que de seguida se'ns fa interessant i amiga.
    Bé, Kalamar, només és una opinió, eh?
    Salut!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. La teva, una opinió a considerar molt, Glòria. Plana en el sentit que no hi ha acció i sense estil, que fuig de trets estètics. Per mi són una gran virtud en el llibre: és la veu d'un jove adolescent més que interessant. Com descriu la cabana o l'apartament de l'Arthur? Enuncia un per un els objectes , sense més. I els paisatges del Canadà? els veiem estranys, sense emoció. No ho critico pas, al contrari, aquest to contingut m'ha semblat diferent i molt atractiu.

      Eliminar
  2. Reconforta llegir bones opinions lectores. Precisament contràries, aviven la curiositat.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Crec que no estem distanciades en l'opinió del llibre. El que passa és que una aficionadeta com jo s'atreveix a fer crítica i em queda un bunyol. La veritat és que Ford treballa el noi amb gran ofici. Bon Any, Olga.

      Eliminar
  3. Jo també l'he llegida. Al blog institucional que administra el meu fill:
    http://www.nosaltresllegim.cat/

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. coincideixo totalment amb la teva ressenya, estimada.

      Eliminar