jueves, 14 de noviembre de 2013

Wagner 200 (17)

Un jove Simon Rattle ens explica com l'acord de Tristany va ser un revulsiu i un punt de partida per la música i per l'art del segle XX i ho fa amb quantitat d'imatges de l'època i de d'exemples musicals. Gràcies, Manel, per l'avís. És el primer capítol d'una sèrie de set, Leaving  Home, que podríem seguir acompanyats del gran llibre d'Alex Ross, The rest is Noise.




La música puede resultar profética de una manera casi inquietante, como un sismógrafo que detecta futuras erupciones. A fines del siglo XIX, Europa se desprendía de su antigua piel para convertirse en algo nuevo, más complejo y mucho más peligroso. En una época en que las certezas del Imperio y del orden social establecido se desmoronaban, también la música abandonaba sus certezas: abandonaba la tonalidad, aparentemente para siempre.



Quan tornarem a tenir un programa de cultura de qualitat a la nostra televisió? Haurem d'aguantar al dels texans moltes temporades? ai, cultureta.

10 comentarios:

  1. No coneixia l'existència d'aquest Leaving Home. Així que gràcies, Lula.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. un plaer, aquest cap de setmana li vull dedicar temps a a la sèrie que només l'he començada. Què agradable em resulta aquí el Rattle. :)

      Eliminar
  2. Me encanta. Esta noche me lo veo. El comienzo, con esa Viena tan conservadora del año 1900, pero al mismo tiempo tan productora de nuevas ideas es lo que, de forma tan preciosísima, describe Stefan Zweig en El mundo de Ayer, que también me encanta.
    Muchas gracias. También me encanta la Noche transfigurada de Schönberg, que comienza en torno al minuto 8:30. (-¿Y todo te encanta? -No. Klimt me llega a producir hasta cierto rechazo. Perdón si ofendo a alguien).

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Enrique, atención a 7:20 :-))))))))))))

      Eliminar
    2. Prefiero Klimt paisajista. En el docu, el decorativo Klimt queda compensado por el descarnado Egon Schiele, aunque ambos tienen un dibujo y trazo muy parecido.

      Eliminar
  3. Sólo he podido ver 10 minutillos, y lo he dejado por causa mayor, que no debiera haber pero las hay. Mañana lo acabo, mil gracias

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. mil de nadas, simplemente he compartido el video de otro blog, ya ves. Lo que me ha gustado es descubrir después que hay 7 capítulos.

      Eliminar
  4. Molt bó aquest reportatge ,i graciès per fernos arrivar una mica de CULTURA.Adéu i
    una abraçada

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola, Àngels, què bé tenir-te pe aquí. Jo també estic contenta que l'amic Manel me l'hagi descobert al seu blog.

      Eliminar
  5. Hola Carme ,perdona que no saludes al entrar; però es que hem resultas familiar,perque llegeixo sempre el teu blog !encara que no comenti quasi mai !
    Es que si haig de comentar a tots els blogs que miro ,!no tinc coneixements
    suficiens per a tots! U.A.i adèu .

    ResponderEliminar