martes, 17 de febrero de 2015

3 òperes i arbres



Hem vist tres òperes en una mica més d'un dia. Dues des del Met i la tercera al Liceu. No podíem imaginar que el resultat fos tan satisfactori i, a més, amb arbres com a elements d'escena, tan simbòlics i molt pesants. Comencem per la Iolanta de Txaikovski, interpretada pel millor dúo d'estrelles eslaves, l'ideal per cantar-la. Quan la Netrebko fa de noia cega innocent (lluny del paper de dona fatal que sempre esguerra) i el Beczala, de cavaller amorós, l'escenari es va omplint de la captivadora música del compositor rus, de vida i llum en una cabana de mort travessada per caps de branques i els arbres talats.




Després del descans, el Met de NY retransmetia un prodigi d'òpera del BBartók, El castell de Barbablava. Seguia dirigint el tzar Gergiev, però l'orquestra semblava crescuda i inspirada a totes les seccions.
El relat terrorífic el cantaren la N Michael (amb màscara-bòtox, encara més por) i M Petrenko, amb enorme destresa i l'actuaren amb elasticitat i art, mentre els boscos es tornaven més fantasmagòrics, els arbres s'arrabassen de la terra que els nodreix. A la gran escena no hi ha cap vincle amb la vida. Magnífica feina de Trelinski.




Diumenge al Liceu, amb Norma de Bellini, una de les grans del belcanto i que no cansa, un arbre de vesc penja per sobre de la comunitat dels gals. No té cap ganxo, ni simbolitza res, té lluentons com als vestits de Norma i el gran Druïda. Poca traça en tota l'escena, amb feixuc carro de palets inclós, compensada per la bona il·luminació i cromatisme. Vocalment, només destacar la parella femenina, T Wilson i A Stroppa: ens van brindar uns duets de campiones i a les seves àries solistes, van cantar segures i amb molta bellesa. Ovacions i alegria del públic de casa, que gaudeix molt més amb el Bellini que amb Bartók. 


2 comentarios:

  1. Amb veus tot passa, fins i tot l'arbre de la Industrial bolsera que ens van penjar a la Norma.
    Per altra part Bartók necessita d'una finezza que la majoria del públic de l'Icària no té, però el del Lincoln Center tampoc. Cap problema, tot acaba arribant, però primer s'ha de fer un petit esforç i ja saps que el públic de l'òpera acostuma a ser molt gandul i vol que li portin el aguts i floritues a la seva còmode butaca..
    Amb el Barbablava em va passar el mal humod del patètic final de Iolanta (parlo de l'escena, és clar.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Sort que amb veus passa tot bé, perquè en podríem parlar de tants detalls: les falçs, les pintures a les cares, el cap de brau..
      Aquell final de Iolanta; vaig pensar que igual era una broma del Trelinski!

      Eliminar