Aquesta és la primera vegada que un jove Caravaggio, de nom Michelangelo Merisi, pinta una dona després d'una sèrie d'efebs. Fóra també un dels primers quadres religiosos perquè el pintor començà a tenir encàrrecs quan arriba a Roma on s'estan construïnt les noves esglésies de la Contrareforma. Un dels temes recorrents del catolicisme ressurgent és el del penediment. Caravaggio s'atreveix a fer desaparèixer tots els signes religiosos, com l'halo i la creu, i representar a Maria Magdalena com una noieta jove plorant en silenci amb una tímida llàgrima, ricament vestida i amb les joies abandonades a terra.
La mateixa model -una prostituta de carrer anomenada Anna Bianchini- va posar com a Maria mare en una postura i expressió similars a la Magdalena, al descans de la fugida a Egipte*, executat cap al 1595. Caravaggio rebutja la tradició i retrata amb un modern naturalisme una santa i una verge de llargs cabells rojos. Fins i tot la madonna es recolza sobre el el caparró ros del Salvador.
Veiem a Magdalena a un fosc soterrani, ens ho diu el triangle superior de llum, amb una visió un pèl picada, asseguda en una cadira molt baixa que fa de les vestidures i l'arc dels braços una mena de closca. Està bressolant un nen, concentra la pena del seu interior al voltant del pit o imita una pietà?
S'ha desfet les trenes, porta el cabell esvalotat i la brusa caiguda, potser després d'una escena violenta- a les meuques de Roma se les fuetejava-, resta ara com adormida amb les mans relaxades.
Més preguntes: què fan els seus canells enfilagarsats?
Com una rica cortesana, Magdalena porta joies d'or i perles, brocats i seda en un exquisit vestit que Caravaggio repetirà al Narcís que pintà a la mateixa època (Assur informa). Només conserva alguns trets de la iconografia de la santa: el cabells llargs, arrinxolats, vermellosos i el pot d'ungüent (veure el video de sota).
Els colors terrossos del quadre potser ens parlen de les dues passions viscudes per Magdalena: la de Jesucrist i la pròpia, amb un element que les uneix, l'oli d'ungir.
Deixem per demà el bodegó del vas i les joies i de com els amics concursants els han interpretat.
Ara, les pistes:
1. Personatge bíblic, ha de ser dona per les joies i el pot és d'un perfum, el d'ungir els peus de Jesús.
2. Pocs pintors han tingut una vida tan convulsa com Caravaggio, i la MªMagdalena va viure de molt a prop la Passió de Crist.
3. MM: la jove Maria Magdalena, MM: Michelangelo Merisi, tenia uns 25 anys quan pintà l'obra.
4. Tal i com es va explicar a l'apunt del dia 27/4, a la Xina en diuen a les llàgrimes, perletes. Una llàgrima de la noia penedida cau pel costat del nas. Es veu en imatges de molta qualitat.
5. Maria era de Magdala (magdalena), que toca el llac Tiberíades i M. Merisi, d'un poble de la província de Bèrgam, Caravaggio.
* Ambdós obres de Caravaggio, Magdalena i Fugida, es troben a la Galleria Doria Pamphili de Roma, de la família del Papa Inocenci X, aquell que magistralment havia retratat Velázquez.
La posició dels braços de Maria Magdalena és interessant. Per pensar-hi.
ResponderEliminarQuè hi veus, tú, Enric? Segur que se t'ocorren més possibiltats que les plantejades.
EliminarLa representació de Maria Magdalena és totalment humana, no de santedat. La posició del braços, tancant les mans sobre la falda, és un gest maternal. És un gest a la vida. I un missatge que només pot recollir Jesús. Maria Magdalena, en paraules literals de l'evangeli, és l'apòstol més estimat.
EliminarLa part inferior del cos d'aquesta Magdalena em sembla mal solucionada, com contrafeta i no crec que sigui problema del punt de vista.
ResponderEliminarYo no la veo tan mal... Está sentada en una silla muy baja y por la postura ligeramente inclinada del cuerpo, parece que tuviese las rodillas inclinadas hacia la izquierda (nuestra) y los pies recogidos hacia la derecha, aunque no se los vemos. Eso explicaría que su brazo izquierdo esté más elevado que el derecho. ¿Qué opináis?
EliminarO incluso sentada sobre sus pies, a lo seiza japonés, encima de la silla. Lo digo por el redondeo de la tela marrón, donde podrían quedar las rodillas.
EliminarMe encanta que se planteen tantas preguntas.
Por cierto kalamar, me ha encantado :-)
ResponderEliminarLes pistes no em varen ajudar perquè mai hauria associat la Magdalena a les joies. "Apassionades", naturalment em va fer pensar que es referia a "La Passió de Crist" però qui era prou ric o ho mostrava si ell predicava la pobresa?. Amb aquestes premises tan quadriculades per part meva no hauria arribat mai a la veritat. Jo que buscava el ric Epuló o a Jezzabel...
ResponderEliminarHa estat un concurs encantador com la seva autora.
Algunes pistes no eren massa directes, Glòria, no ho he posat fàcil, Encantadora concursant.
Eliminar