Dona amb contrabaix, 1908
Fa un temps, la meva tieta pintora, C. Crespí Fontes, em va parlar de les artistes amagades a la història de l'Art. Destacava a Suzanne Valadon com una de les grans desconegudes. Va viure durant la fructífera època dels Impressionistes com a model de Degas i Renoir, després d'haver treballat com a acròbata al circ. Degas la va animar a dibuixar i ella començà a fer nus, clarament influïts pel seu mentor.
Al principi es mou amb una certa matusseria però poc a poc trobarem una pintura més lliure i peculiar. Dones reclinades amb un aire entre Fauvista i Cézannista, amb el contorn ben marcat, alegres colors i teles estampades són tema recorrent en l'obra de la Valadon.
l'habitació blava, autoretrat 1923 |
Va treballar tots els gèneres i va fer una quantitat notable d'obres de les que destacariem els gats, retrats de familia, bodegons amb paisatge, autorretrats amb un llenguatge fresc i diferent. A París és una dona lliure que viu amors tempestuosos com el que va compartir amb Erik Satie, a qui va retratar d'una manera original:
De format molt vertical, accentúa l'allargament de la figura amb els traços de dalt a baix. El vellut negre brillant, la barba i el bigoti engominat li dóna un aspecte de senyor gran, que contrasta amb la luminosa cara de Satie, amb llavis carnosos i ulls vius. En haver posat mig cos al retrat, sembla més un zoom d'una figura sencera, retallada en un doble quadrat, una imatge fora de la norma. Al mateix temps ens el ofereix amb una presència molt poderosa, però amb un rostre que expressa feblesa. La silueta pot recordar també els cartells de Tolouse-Lautrec de les tavernes parisenques.
Curiosament, Satie li fa un dibuixet a la seva amant a sobre d'un pentagrama, un retrat que torna a demostar que la majoria d'artistes ho són de manera interdisciplinar!
ACTUALITZACIÓ 12/10
Buscant filmografia sobre Satie he trobat una curiosa pel·lícula canadenca, Satie and Suzanne (1994) on la Valadon es refugia d'un aiguats a una cafeteria i troba al vell Satie. Els records s'escenifiquen amb la seva música per piano i un cos de ball del Circ du Soleil, coreografiat per Debra Brown. Trio aquesta escena de gronxadors: em sembla que evoquen el trapezi i la caiguda de la jove Suzanne.
Buscant filmografia sobre Satie he trobat una curiosa pel·lícula canadenca, Satie and Suzanne (1994) on la Valadon es refugia d'un aiguats a una cafeteria i troba al vell Satie. Els records s'escenifiquen amb la seva música per piano i un cos de ball del Circ du Soleil, coreografiat per Debra Brown. Trio aquesta escena de gronxadors: em sembla que evoquen el trapezi i la caiguda de la jove Suzanne.
M'encanta l'Erik Satie, sobretot les sis Gnossianes, el primer cop que les vaig sentir em van meravellar. I també les Gymnopédies, una de les quals serveix com a tema musical a la pel·lícula de B.Allen "Another woman".
ResponderEliminarmuy interesante, parece que harás más entregas ¿no? te sigo
ResponderEliminarsaludos
gracias, Pilar, bienvenida. Sí, tengo pensados un par de posts sobre Valadon, hay mucho material artístico y familiar del que hablar.
ResponderEliminarBuf! Una vida ben activa i agitada, la d'aquesta dona! Tal i com diu la Pilar, jo també seguiré amb atenció les entregues.
ResponderEliminarHe entrat al Bassart i m'han semblat molt interessants les referències pictòriques al contrabaix, i m'ha vingut de seguida al cap Xavier Nogués, que té un parell de quadres dedicats a les cobles (“La cobla” i “Entre sardana i sardana”) on hi apareixen els pobres contrabaixistes, i dic "pobres" perquè vaig sentir a la ràdio que parlaven de quan les cobles es desplaçaven, els diumenges o a les Festes Majors, als pobles i ni els transports ni les vies de comunicació eren, ni de bon tros, com els actuals, els contrabaixistes, segons a quins pobles, arribaven a la plaça o a la fonda rebentats.
Del primer d'aquests quadres -tots dos són olis- no n'he trobat cap bona reproducció (aquí la trobaràs), però sí del segon, del qual, aquí et deixo l'enllaç .
Assur, moltíssimes gràcies, les posaré al meu bass-art. M'agrada molt en Nogués! no m'enrecordava de que a les cobles sempre hi ha una "verra"= cb de 3 cordes. A casa meva viu un kalamaret que el toca i cada cop que es desplaça tenim una odissea. Si descobreixes alguna pintura més, envia-la. merci x 100000
ResponderEliminarVam fer una Unitat didàctica d'Igualtat de Genere per Agrega sobre dones pintores. Si l'han penjat, ja et buscare el link
ResponderEliminargràcies, Ricard, m'encantaria tenir-la.
ResponderEliminarCom me n'alegro que t'agradi Satie! Serà qüestió de buscar aquesta pel·lícula que menciones. La pel·lícula no, però sí que coneixia Suzanne Valadon. Vaig a buscar el quart capítol de la sèrie.
ResponderEliminarMe ha encantado ese dibujo de Satie que no conocía. Era muy dado a decorar sus partituras con dibujillos.
ResponderEliminarEnric i Marga, gràcies per visitar els apunts vells de la Valadon
ResponderEliminar