sábado, 18 de junio de 2011

Bolero y Calamares

El único contacto de Tintín con España lo encontramos en el álbum apocalíptico La estrella misteriosa. Releyéndolo, me he encontrado con un familiar, el señor Porfirio Bolero y Calamares, de Salamanca. Es uno de los eminentes científicos europeos que embarcan en el Aurora para estudiar el meteorito que se ha estrellado en el Ártico. Tiene un seblante serio y además de ser delgado y pequeño, lleva una boina negra muy castiza, en el momento de embarcar. Dicen por ahí, que el retrato se inspira en Juan Ramón Jiménez (foto), aunque otros se atreven a señalar que es el alter ego de Ramón y Cajal. 


Aparece poco, casi siempre lo tapan los demás y nunca tiene una posición central. Cuando Tintín conquista el aerolito, Don Porfirio tiene una expresión de alegría contenida y está de nuevo al final de la fila. Será que Hergé, como buen belga, no nos tenía mucha estima. El nombre de pila quizá lo sacó del presidente de México, José de la Cruz Porfirio Díaz (1830-1915) o se fue a la Antigüedad, tomando al Porfirio filósofo neoplatónico griego, discípulo de Plotino. Los apellidos, unidos por una y, son de lo más folclórico, tan divertidos como los de sus colegas, el suizo Cantonneaud -el que está junto a Haddock- o el belga Dr Cálix, el geólogo-astrónomo que dirige la expedición.


No queda mucho para el estreno de la película de Spielberg-Jackson: 28 octubre. La iré a ver como buena tintinófila. Lo que he visto no me acaba de gustar, porque he crecido con un Tintín muy plano y sin sombras. A mí me encantan los alzados tan arquitectónicos de sus viñetas, donde muchas veces los personajes se apoyan en la linea de tierra del sistema diédrico. Tan lejos del suelo esférico hiper-3D, del cartel del film.

14 comentarios:

  1. De tintinòleg a tintinòloga, degut a que "L'estel misteriós" fou creat durant l'ocupació alemanya, tots els científics de l'expedició pertanyen a països aliats dels alemanys o neutrals. Apart del belga, l'espanyol i el suís que cites, hi ha un alemany de Jena, un portuguès de Coimbra i un suec. Els competidors en la recerca de l'aerolit eren americans patrocinats per un mecenes d'indubtable filiació jueva.

    En versions posteriors, la identitat dels competidors va ser maquillada.

    ResponderEliminar
  2. Ah, i jo també penso veure aquest Tintín de cinema, encara que em costi un disgust.

    ResponderEliminar
  3. De modo que tienes un primo en Tintinolandia :-) ¿Sabes si en la edición original se llamaba "Bolero y Calamares"?

    ResponderEliminar
  4. José Luis, ho he comprovat, perquè aquestes coses de vegades canvien, i et puc confirmar que a l'original es diu exactament igual.

    ResponderEliminar
  5. Allau, a veure si em pots ajudar amb el suec. És el meu preferit, primer pq s'assemblava molt al meu avi i per la cabellera corona solar que porta. Saps que vol dir el seu nom: Erik Björgenskjöld? no sembla cap moble de Ikea.

    JL, ya ves, me he pasado con eso de buena tintinóloga. Debería decir una simple tintinófila, ya que hasta hace unos días no sabía de mi tío Porfi.

    ResponderEliminar
  6. Kalamar, entre les meves moltes virtuts no es compta el coneixement de la llengua sueca. He passat el cognom pel Google Translate sense cap èxit. Gosaria dir que no té res a veure ni amb els boleros ni els calamars. Dorm tranquila.

    ResponderEliminar
  7. gràcies, Allau, he pensat que potser tindries algun llibre que parlés amb detall dels professors de l'estel misteriós. Jo només tinc el de M Farr.

    ResponderEliminar
  8. Dius i subscric "A mí me encantan los alzados tan arquitectónicos de sus viñetas, donde muchas veces los personajes se apoyan en la linea de tierra del sistema diédrico"
    Per tant és impossible que ens agradi i com l'Allau ens costarà un disgust.
    De fet l'encant irresistible de Tintin són els dibuixos, cosa que no passa en altres ninots passats al cinema.

    Ja veurem, però certament el cartell ja em fa patir.

    ResponderEliminar
  9. Joaquim, per mi el títol és especial, El secret de l'Unicorn pq va ser el primer àlbum que em va arribar a les mans, i com que els Tintins llavors arribàven amb comptagotes, me'l sabia de memòria. I ara veure'l amb gestos americans...

    ResponderEliminar
  10. http://www.elseptimoarte.net/trailer-de--las-aventuras-de-tintin-el-secreto-del-unicornio--11752.html

    Sigui com sigui....estic esperant-la.

    ResponderEliminar
  11. Jo també l'espero, Bernardo, però no trobes que és hiperactiu i hiperperfecte? I Milú? no és ell en absolut!

    ResponderEliminar
  12. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  13. http://alejandrorosmateos.blogspot.com.es/2012/05/tintin-espanya.html

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Gracias, Alejandro, había leido tu artículo. ¿Verdad que España sólo está presente en este álbum de la colección?

      Eliminar